0دیدگاه
زمان مطالعه :
امتیازذهی

هویت بصری برند

محققان دریافتند که افراد در عرض کمتر از یک ثانیه درباره دوست داشتنی بودن، قابل اعتماد بودن، شایستگی، جذابیت و تهاجمی بودن چهره ها در عکس هایی که به آنها نشان داده می شوند، قضاوت می کنند. مردم در یک ثانیه اول تماس با برند شما درباره آن چه قضاوتی خواهند داشت؟ اولین تماس مخاطب شما با برندتان در کدام نقطه تماس ( Touch Point) اتفاق می افتد؟

هویت بصری برند (Brand Visual Identity) مجموعه ای از عناصر و المان های بصری برند است که ظاهر و احساس یک برند را در کانال ها مشخص و باعث شناخت و تشخیص آن میشه؛ پس مخاطب از طریق همین هویت بصری درباره برند شما قضاوت می کنه؛ این دارایی حیاتی برند شامل نام برند، لوگو، بسته بندی، رنگ، شعار، تایپوگرافی و … میشه.

معمولا هویت بصری اولین ابزارهای ارتباطی در نقاط تماس مختلف برند و کسب کار با مصرف کننده است که درک مخاطب از برند را تحت تاثیر قرار میده. هویت بصری برند باید منعکس کننده ارزش های برند باشه. یادمون باشه که هویت بصری متفاوت از تصویر ذهنی برند است. اگر هویت برند و تصویر ذهنی مخاطب باهم تطابق نداشته باشه و یا با هم در تناقض باشند، قطعا در طراحی هویت بصری برند و اسناد بالادستی آن (برند بوک) اشتباهی رخ داده است.

طراحی هویت بصری قدرتمند و تداعی گرهای قوی برند می تونه باعث شکل گیری جایگاه ویژه در ذهن و قرار گرفتن برند در (تاپ آو مایند) مخاطب و مصرف کننده باشه که آن امر باعث افزایش سهم ذهنی و ارزش برند میشه. مجله فوربس در گزارش 2020 ، لوگوی نایکی را قدرتمندترین و قابل تشخیص ترین المان بصری معرفی کرد. لوگوی نایکی را به خاطر دارین!!

پیش نیازهای طراحی هویت بصری قوی این چهار مورده:

  • تحلیل شرکت و بازار بر اساس نمودار SWOT
  • تعیین اهداف کلیدی کسب و کار
  • شناخت مشتریان برند
  • تعیین شخصیت و پیامی که می خواهد انتقال دهد.

چهار عنصر حیاتی هویت بصری برند که در هویت بصری طراحی و تدوین میشه:

  • لوگو: لزوما نباید لوگو زمینه فعالیت یک کسب و کار را نمایش بده، بلکه باید انتقال دهنده هویت برند باشه. لوگو، لوگوتایپ، نشان تصویری یا مونوگرام؟ شما کدام سبک لوگو را می پسندین؟ لوگوی نایکی، اپل و یا کمانهای طلایی مک دونالدز برای اکثریت مردم شناخته شده اند.
  • پالت رنگ: رنگ‌ها هم از نظر فرهنگی و هم از نظر احساسی مهم هستند و این چیزی است که ترکیب رنگ‌ها را برای یک برند بسیار مهم می‌کنه. مخاطب از رنگ ویژگی های خاصی را استنباط می کنه. مثلا رنگ آبی جدی، قابل اعتماد و آرامش بخشه. از طرفی، رنگ قرمز پویا و انرژی زاست بنابراین برای سرگرمی یا صنایع غذایی مناسب تره.
  • فونت و تایپوگرافی:  انتخاب تایپوگرافی برند که شخصیت و ارزش های کسب و کار شما را منتقل می کنه، یکی از عناصر کلیدی برندسازی بصری است. لزومی نداره که حتما تایپوگرافی برند کاملاً مشابه فونت لوگوی شما باشه، اگرچه همه آنها ارتباط نزدیکی با هم دارن. کلید مهم در تاثیرگذاری تایپوگرافی، استفاده مداوم آن در تمام جنبه های بصری یک برند است. شما باید همواره در نامه نگاری های اداری، کمپین های تبلیغات، گرافیک محیطی، بروشور های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و … فقط از یک تایپ فیس و دستور العمل مشخص استفاده کنین.
  • عکس و تصویر و پترن: عناصر گرافیکی که در بازاریابی و تبلیغات استفاده میشن، پایه بصری ای را فراهم می‌کنن که تا پیام  بهتر منقل بشه. استفاده از عکس و فیلم ارتباط شما با مصرف کننده را تسهیل و سرعت تعامل را تقویت می کنه (که این آخری را در برندهای ایرانی خیلی کم می بینیم). پترن برند ورساچی یا الگوی برند لویی وایتون را به راحتی، حتی بدون وجود لوگوی این برند ها می تونیم تشخیص بدیم.
امتیازذهی
نامگذاری برند Naming

اسم شایسته می تواند ارزشمندترین دارایی برند باشد که باعث تمایز می شود و پذیرش را تسریع می...

0دیدگاه
هویت کلامی برند: مانترا، تگلاین و اسلوگان برند

احتمالا برندهای زیادی رو با المان های بصری آن می شناسین. نایکی، مک دونالدز، کوکا کولا و …....

0دیدگاه
برند بوک

در ابتدا بهتره بگیم که عبارت برند بوک یک اصطلاح عامیانه است که در صنعت تبلیغات از عبارات...

0دیدگاه
معرفی بهترین آژانسهای تبلیغاتی دنیا

تبلیغات به خودی خود یک عرصه منحصر به فرد است . زمانی که فروش کاهش می یابد یا...

0دیدگاه

ثبت دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیس ‌بوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتساپ